Het ‘houten acht-gebouw’, dat je ziet zodra je aan komt, sprak me gelijk al aan en binnen komt het hout nog meer tot leven. Ik sta in het Missie & Media-belevingscentrum van stichting Trans World Radio (TWR). Het gaat natuurlijk niet om het hout, maar om de inhoud. Als gezin bezochten we dit nieuwe initiatief.

Op het landgoed van Kasteel De Schaffelaar in Barneveld is de ‘houten acht’ een vreemde eend in de bijt. Maar vanwege de natuurlijke uitstraling past de houten cocon prima in het landschap. In eerste instantie was er sprake van een museum over duurzaamheid, maar dat ging niet door, net als het idee voor een luchtballonnen-museum. Het kantoorteam van TWR, ook gevestigd op het landgoed, had een goed idee voor de invulling van het gebouw. Wat aanvankelijk onhaalbaar leek, bleek toch mogelijk en de eigenaar ging akkoord met de ideeën. De plannen voor een permanente belevings-tentoonstelling werden verder uitgewerkt over de combinatie van ‘zending’ en ‘media’. Trans World Radio is bekend vanwege het gebruik van multimedia, zoals onder andere TV, radio en internet om het ‘goede nieuws’ te verspreiden wereldwijd.

Zeven themaruimtes

De ideeën om het museum op te delen in zeven ruimtes en de invulling ervan kwamen vanuit de TWR-medewerkers zelf. Omdat de organisatie sinds 1948 actief is, hebben ze een goed beeld op het speelveld. Het gebouw werd verdeeld in twee helften. De ene helft van de acht bevat een ontvangstruimte, garderobe, receptie en giftshop. De andere helft van de acht is het ‘museum’ waarbij je zeven belevenisruimtes doorloopt. 1) duisternis 2) licht 3) opnamestudio 4) luisteraars 5) talen 6) vervolging en 7) getuigenissen.

Diverse inhoud

Voor de midden- en bovenbouw van de middelbare school is er een aparte speurtocht met boekje waarbij er letters gezocht worden. Tieners, volwassenen en ouderen ‘vermaken’ zich met VR-brillen, een echte geluidsdichte opnamestudio, beeld- en geluidsfragmenten en een container met het verhaal van ‘de ondergrondse kerk’. Aan de wand hangen verschillende infographics die informatie op een veelkleurige manier tot leven brengen.

Onze ervaringen

Als gezin waren we een kleine twee uur kwijt aan het belevingscentrum. Navraag bij de kinderen leerde dat ze de speurtocht erg leuk vonden en ook het opgraven van een verstopte, geheime Bijbel. De VR-brillen deden het, net als het ‘green-screen’, ook goed. Onze tienerzoon ontdekte dat je bij het zes-minuten-spel vooral dure fondswerfcampagnes moet voeren om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de media-mix van het evangelie wereldwijd. Jammer vonden onze kinderen dat we de verborgen boodschap niet konden ontdekken met de UV-lamp.

Erin gezogen

Corona gooide roet in het eten rondom de opening in 2020. Na een sluitingsperiode is Missie & Media weer geopend. Inmiddels zijn er sinds juni 2021 ruim 300 mensen geweest. Ook 80+-ers vermaken zich met de interactieve momenten. Volgens een medewerker komt het door het ‘escapisme’. Tijdens je bezoek word je als het ware in de materie gezogen. Je wordt niet gestoord en je kunt je focussen op de boodschap van het museum.

Trend

Je ziet dat er steeds meer behoefte is aan beleving om te boeien en te verbinden, ook bij christenen. Bij de tentoonstelling werden al onze zintuigen geprikkeld en je zit er helemaal in. De trend voor een beleving zie je al langer. Onder andere Open Doors heeft een geschiedenislijn, Christenen voor Israël een tentoonstelling en tijdens de Pinksterconferentie Opwekking had OM een belevenisreis met echte acteurs uit verschillende culturen.

Meer informatie over toegangsprijzen en -tijden over het Missie & Media belevingscentrum vind je op twr.nl/missie-media

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *