De tweede keer binnen een maand krijgen we de maken via phishing via WhatsApp. Hoi pap, wil je m’n nieuwe nummer opslaan? Ik heb een nieuwe laptop gekocht en moet die nog betalen, wil jij dat voor me doen?
We speelden het spel mee, ontdekten dat hij al de laptop in bezit had en nog moest betalen??? Ontfutselden de bankrekening waar het allemaal heen moest. Natuurlijk trappen er niet in, maar het vervelende is dat er er weinig tegen kan doen en ik ontdekte dat je het niet ergens degelijk kan melden.
  1. Bij de politie moet je een uitgebreide aangifte doen. Met een simpele aangifte doen ze niets.
  2. De fraudehelpdesk.nl kun je een algemene (nietszeggende) melding maken. Ze nemen geen specifieke contactgegevens aan van klanten vanwege de privacywetgeving.
  3. Wat je kan doen is het whatsapp nummer blokkeren.
  4. Bij sommige banken kun je het aangeven zoals bij Bunq. Bij de ABNAMRO kan je geen catfinders aangeven, als je geen klant bij hun bent.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat er voor mijn gevoel niets concreets gedaan wordt met mijn info. Terwijl die zeer specifiek is zoals een iban nummer en een telefoonnummer. (zie hieronder) Het is een kwestie van een database aanleggen en bij meerdere meldingen het nummer blokkeren en de bank waarschuwen. De fraudeur kan nu vrijelijk z’n gang gaan omdat ik niet heel veel tijd erin ga stoppen, terwijl ik niet ben opgelicht, maar alleen anderen wil waarschuwen.
Frauduleuze banknummers en telefoonnummers:
+31 6 83453470 / 0683453470

NL97 ABNA 0880 9754 15 / NL97ABNA0880975415 van B. Ivanov (catfish vanger…)

phishing via https://bunq.me/o/6irwBWM3Zv85OeJH1JCFme en https://bunq.me/o/2MZREx0h18MlGuryLDudSC