Drie tijdschriften maakte ik het afgelopen jaar voor stichting Near East Ministry met drie bijzonder mooie producten als resultaat. Vandaar een blog over het maken van tijdschriften met tips & voorbeelden voor een top-magazine.

Maak een plan

Eigenlijk maakten we twee plannen. 1) Een jaarplan. Welke (thema)lijn kiezen we? Hoeveel nummers gaan we maken? Wat is de hoofdstyle? Welke (vaste en flexibele) rubrieken zijn er. En 2) Een plan per magazine, opgehangen aan een thema.

Kies een thema

Naar aanleiding van je jaarplan vul je het thema in. Tijdens een vooroverleg, de zogenaamde ‘redactievergadering’, bespraken we wie welke rubriek invult en hoe we het thema aanvliegen, optuigen en een tegengeluid laten horen. In aanloop naar de vergadering namen we onze eigen ideeeën mee als input. Een thema zorgt ervoor dat je een kader creëert. Het maakt het leggen van een linkjes tussen de rubrieken makkelijker en voor de lezer prettiger.

Voor het NEM-magazine kozen we de thema’s ‘Leef!’ ‘Gaan!’ en Dienen’. ‘Dien’ is in lijn mooier, maar klinkt niet soepel. Op de voorkant kwam een opvallend ‘stickertje’ met de thema-aanduiding. De coverfoto had met het thema te maken en werd in het magazine toegelicht in een kort rubriekje.

Werk met een (excel)schema

Eigenlijk is je inhoudspagina al een schema. Maar in excel hield ik een uitgebreid schema bij. Dat schema vulde ik in tijdens het grote thema-overleg, de redactievergadering. Daar stond in wie, wat, waar, aantal woorden, deadlines, status, contact gegevens, personen die nodig waren en rubrieken.

Voor het NEM-magazine beschreven we het thema-kader. Dit kader hielden we voor ogen bij onze interviews, zodat de themalijn bewaakt werd. Ook werd in het schema bijgehouden, wat de oplage is en wat de planning is; terugrekenend vanaf de ‘matdatum’, de datum wanneer het magazine op de deurmat ploft. 1 week ervoor bij de verzender (sandd), 1 week daarvoor bij de drukker en 1 week daarvoor bij de vormgever. En dan rekende ik ook 1 week voor redigeren en uitstel van de deadline. In totaal was ik 4 weken aan het werk, gerekend vanaf de tekstuele en foto deadline voor de input tot de matdatum.

Bedenk een stijl

Om een mooi professioneel tijdschrift te maken kun je een externe vormgever inschakelen. De stijl bestaat uit vaste en flexibele elementen. Vaak 2 – 4 lettertypen en 3 / 4 kleuren. Kies wat rustige kleur zoals wit, grijs, beige of zwart dienen als basis. Wat opvallendere kleuren gebruik je ernaast (die bij de huisstijl / logo horen). Photoshop spreekt van een ‘kleurenfamilie’. Als achtergrond kun je rustige afbeeldingen gebruiken of een beeld met een textuur. Vergelijk het met een behangetje dat als achtergrond dient en waar je dan fotolijstjes op kan hangen. Zorg ook voor een fotostyle, kaders, vormen, bijschriften, auteurs en indeling.

Voor het NEM magazine was één van de stijl-elementen paperwise. Papier wat gemaakt is van agrarisch afval. Het magazine is wat duurder, maar daardoor ook verantwoorder.

Werk met kaders

Als je een artikel hebt wat langer is dan een A4 is het vaak fijn om met kaders te werken. Deze doorbreken de tekst en gaan over een specifiek iets, belichten het van een andere kant of lichten juist wat uit. Ook een bijzondere quote kan als een kader werken en de aandacht pakken. Aan het einde van een artikel kun je ook een kadertje maken met een ‘lees verder’-hyperlink met meer informatie.

Voor het NEM magazine schreven we over het werk van een geïnterviewde. In de daarbij behorende kaders lieten we van drie invalshoeken mensen aan het woord die in relatie stonden met de werker. Bijvoorbeeld de leidinggevende, cliënt en een vriendin.

Zorg voor goede foto’s / beeld

Foto’s maken het blad. Het is net zo belangrijk, of nog belangrijker dan de tekst. Sprekende beelden zorgen ervoor dat het afwisselend is en het je tekstuele verhaal inkleurt. Ik leerde vroeger als stelregel: 60 procent tekst, 40 procent foto’s. Heb je een interview, zorg voor een goede portretfoto. Schrijf je een algemener artikel, plaats er een foto bij die in het verhaal terugkomt. Zorg voor ‘rustige’ foto’s waarbij er geen storende elementen inzetten, maar er één focus ligt. Je kunt betaalde foto’s kopen al vanaf ongeveer 10 euro. Maar ook onbetaalde foto’s via pixabay of unsplash zijn heel geschikt. Ze zijn rechtenvrij te downloaden. Zorg dat je liever teveel foto’s hebt, zodat de vormgever kan kiezen.

In het oude NEM magazine waren de foto’s onderbelicht en gebruikten ze vaak eigen gemaakte foto’s als invulling. Deze waren vaak rommelig waardoor het magazine niet tot zijn recht kwam. Voor het laatste magazine stuurden twee geïnterviewde dames een aantal rommelige foto’s door, maar ik was daar niet tevreden mee. Ik vroeg of ze een fotoshoot wilden doen voor een egale muur of iets dergelijks. Het resultaat was super omdat de foto’s veel meer uitstraling hadden, daarmee werd het interview mooier opgemaakt, kwam de tekst beter tot zijn recht en indirect daarmee ook het hele magazine.

Zorg voor ‘witruimte’

Vaak wil je in een magazine veel vertellen. Je hebt sneller te veel dan te weinig beeld en tekst. Het is echter van groot belang dat je ook ‘witruimte’ houdt. Ruimte waar even niets is. De tekst en het beeld komen beter tot zijn recht en het helpt de lezer om de inhoud beter te implementeren.

In het NEM-magazine strijden we ook met het maximum aantal woorden, maar we willen ons houden aan de 16-pagina’s. Dat vraagt om creativiteit, maar ook om schrappen of een doorlees link naar het uitgebreide-online artikel.

Gun de lezer een ‘smile’

Ik hou van het maken van gniffel-content. Het schrijven van artikelen waarbij je denkt: ‘hoe bestaat het’. Zoals deze: ‘Zendelinge Hannah werkt onder de Bedoeïnen. Ze is happy single, moeder en vangt loslopende katten‘ Het is pas echt fantastisch als degene die het leest hardop gaat lachen, maar dan ben je echt een toppertje. Naast een smile-element kun je ook afkijken bij succesvolle TV-programma’s. Een thema als ‘avontuur’ en ‘het roer om’ zie je terugkomen bij de TV serie ‘Ik vertrek’. Het thema ‘Nederland, ‘liefde’ en ‘recht voor z’n raap’ komt terug bij BZV, oftewel ‘Boer zoekt vrouw’. Misschien is zo’n format ook toepasbaar op jouw magazine.

Voor het NEM magazine is het soms lastig om smile content te maken, omdat het geen prioriteit is. Toch lukte het me om de ‘big smile van Samed’ uit te lichten op cover van het NEM November Magazine.

Als toetje nog een aantal tijdschrift tips:

Doe inspiratie op bij andere magazines. Met andere tijdschriften kun je een zogenaamd ‘moodboard’ maken van uitgescheurde elementen die zeker moeten terugkomen in jouw magazine.
Wissel af; lange en korte artikelen, veel of weinig foto’s, bijzondere invalsheken of een persoonlijk doorkijkje, het is leuk voor zowel de maker als de lezer.
Zorg voor interactie. Een puzzelpagina met prijsje. Een link naar een specifiek filmpje of podcast op jouw website.
Versterk het web en papier Zorg dat de lange artikelen ook op je website te lezen zijn, dat het magzine digitaal door te bladeren is en dat het magazine ook digitaal aangeboden en toegestuurd wordt aan je achterban. (heeft wel minder impact).

Enthousiast geworden?

Pas vooral bovenstaande tips toe. Kom je er zelf niet (helemaal) uit of wil je een professional die jou het werk uit handen neemt? Graag help ik je bij het realiseren of ‘pimpen’ van jouw magazine. Neem contact op om eens een cappuccinootje te drinken en te brainstormen.