Onze achterdeur was aan een schilderbeurt toe. Zo gezegd zo gedaan. Ik schuur, Francien schildert. Maar met de schilderbeurt heb ik ook de scheve deurklink aangepakt en de driepuntssluiting uit de deur gehaald. Het is ook niet gek dat het veertje kapot ging, als je weet dat er zeven personen gebruik maken deze hoofdingang, onze achterdeur. Dagelijks gaat ie wel 40 keer open en dicht.
De driepuntssluiting ging eruit en het slot werd open geschroefd. Na wat speurwerk bleek dat er een veer gebroken was. Dat verklaarde de scheve deurklink. Via een vriend hoorde ik dat er in Doornspijk een specialist was die zijn Nemef-slot ook had weten te fixen met hetzelfde euvel.
Helaas bleek dat zij mij niet verder konden helpen als leverancier van Nemef deursloten. Hij had voor mij rondgebeld en kon het niet meer krijgen. “Vijf jaar lang geeft Nemef garantie op het sluitwerk, maar jouw sluiting is al negen jaar oud, ik ben bang dat je een nieuw slot moet kopen” Het ging om een veertje van een paar euro, terwijl een nieuw slot 100 – 200 euro kost…
Ik besloot toch verder te gaan zoeken en belde Nemef op, wat nu Assa Abloy heet. Ze vroegen me foto’s te mailen van het slot en typenummer. Een typenummer kon ik niet ontdekken, maar na 1 werkdag kreeg ik bericht dat ze een nieuwe veer gratis gingen opsturen. Vandaag heb ik de veer ontvangen en gelijk het slot weer in elkaar gepuzzeld en in de deur gehangen.
Het driepuntsslot hangt met een horizontale deurkruk weer in de deur. De achterdeur kan weer gewoon op slot en hoeven we geen elastiekje te spannen om de deur dicht te houden. Ik ben blij! Dank aan Assa Abloy voor jullie service en inbrekers voor het overslaan van ons huis 😉
Naschrift (juni 2022)
Vijf andere lotge-sloten vonden via ‘Dokter Google’ m’n weblog en waren net zo blij als ik was en stuurden me spontaan een blij berichtje. Dat waardeer ik zeer. Dus als jij ook een van de gelukkigen bent, deel gerust je vreugde voor de veeroplossing met me!