Naast het uitdelen van soep, fruit en sandwiches delen we ook ons leven met ‘de mensen van de straat’. We hebben een aantal waardes die voor ons als hulpgevers belangrijk zijn, maar ook lessen voor de hulpontvangers.

5 kernwaardes hulpverleners
Wat vinden we belangrijk als hulpverleners tijdens de outreach:

  1. Gebed; Voordat we uitreiken bidden we voor het eten, de ontmoetingen en bescherming
  2. Kwaliteit We gaan voor verse, gezonde producten en degelijkheid
  3. Continuïteit We staan op dezelfde plek op dezelfde tijd. Ze kunnen op ons aan.
  4. Vriendelijkheid We zijn blij dat we anderen kunnen helpen
  5. Veiligheid; We zijn niet bang en staan ons mannetje. We zijn niet roekeloos. We zijn een heer in het verkeer (met gordel om, dat is niet gewoon in Albanie).

5 lessen voor hulpontvangers
Ook voor de hulpontvangers hebben we een aantal principes die we over brengen, hoewel het soms lastig voor met name Roma en werkelozen is om te begrijpen; Maar we blijven volhouden 😉

  1. Anderen; Je bent niet de enige client die we eten geven, we delen ook voedsel uit aan anderen. We willen jou dus geen vijf sinaasappels meegeven. Voor ieder 1, en dat is genoeg.
  2. Dankbaar; Wees dankbaar voor wat je hebt / krijgt en zeg ‘dank je wel’.
  3. Kiezen; cliënten kunnen kiezen uit sandwich OF fruit. Moeilijk omdat ze EN EN willen.
  4. Consistentie; ja=ja, nee=nee. Soms lijken ze wel selectief doof en horen niet wat we zeggen… Cliënten blijven zeuren en een poging wagen.
  5. Respect; behandel de hulpgevers met respect en de anderen die eten ontvangen. Graag geen commando’s als vraag om eten.

Een voorbeeldje
We rijden naar een plek waar altijd mannen wachten op werk (wat er niet komt). Een man wilde graag meer brood hebben dan de twee sneetjes die hij al had gekregen. Ik testte hem en stelde een uitdaging voor: “Je mag vier sneetjes van dit brood hebben, als je de anderen ook deelt van dit brood.” Daar wilde hij echter resoluut niet van weten. Mijn conclusie was dat zijn nood niet zo hoog was of zijn ego te groot…

Reageren