Gisteren hadden we een preek over het verhaal van de rijke dwaas. Een verhaal dat verteld wordt door Jezus:

‘Er was eens een rijk man. Zijn landerijen hadden veel opgebracht en hij zei bij zichzelf: Wat moet ik doen? Ik heb geen ruimte meer om mijn oogst op te slaan. Toen zei hij: Dit ga ik doen. Ik laat mijn schuren omverhalen en nog veel grotere bouwen; daarin kan ik al het graan en al mijn andere goederen opslaan. Dan zal ik tegen mijzelf zeggen: Zo, wat je nu aan voorraad hebt liggen, is voor jaren! Rust eens uit, ga lekker eten en drinken en neem het er maar goed van. Maar God zei tegen hem: Jij dwaas! Nog deze nacht wordt je leven van je opgeëist, en al die voorraden, voor wie zijn die dan?’

20140526 rijke dwaasHet verhaal gaat over geldzucht, hebzucht en egotripperij (ikke ikke, ikke) en Jezus vertelt dit naar aanleiding van een casus over de verdeling van de erfenis. De verhaal gaat in tegen de Joodse wet, die er juist voor zorgde dat er gelijkheid zou zijn. Door het graan op te slaan, kon hij de markt beïnvloeden en woekerprijzen voor krijgen. God noemt hem ‘Dwaas’, wat zoiets betekent als ‘zonder God’. Hij maakte zijn plannen zonder dit te overleggen met God en denk alleen aan zijn eigen ik.

Er rust een taboe over het praten van geld. Toch is dit het meest besproken onderwerp van Jezus. Geld is iets wat mij regelmatig vasthoudt en wat mij van God af kan houden. De remedie tegen de macht van geld is delen / geven. God heeft jou een bepaalkde capaciteit gegeven, waardoor je geld kan verdienen. Daarom vind ik het belangrijk dat we delen van wat we van God krijgen en ook dit biddend aan God vragen, hoe we het beste met ons ‘Zijn geleaset geld’ om kunnen gaan.

Beluister de preek  Morgen een blog over de gevolgen van hebzucht en geldzucht in China en India.

 

 

Reageren