20131001 the-voice-of-holland-evenementOnlangs won John de Mol een Emmy-award voor het concept van ’the voice of Holland’ in twittertaal #TVOH. Het programma is zeer succesvol en onderscheidend terwijl er zat soortgelijke programma’s waren zoals Idols, Brittain got talent, X-factor etc. Waar ligt dat aan?! Een top10-analyse aan de hand van mijn boerenverstand.

  1. Talentenjachten zijn altijd al bijzonder interessant omdat normale mensen, zoals jij en ik, mee doen. Er treed identificatie plaats. Jij had op het podium kunnen staan.
  2. Het draait om de oren bij the voice en niet om de ogen (the looks). Iets wat veel meer past bij muziek.
  3. Het gaat om competitie, wie gaat er door en wie valt eraf. Maar ook wie mag de persoon gaan begeleiden.
  4. De balans tussen nieuwsgierigheid en stemkwaliteit; gesymboliseerd in de draaibare stoelen.
  5. Het gaat om positieve feedback. Je gaat opgebouwd de zaal uit met feedback waar je wat mee kan.
  6. De juryleden zijn BN’ers. Profs die hun sporen hebben verdiend in de Nederlandse muziekwereld.
  7. Het programma heeft humor en is verrassend/onvoorspelbaar, vooral Ali B is onverwachts in zijn doen en laten en zeer creatief met het geven van feedback. Hij is de X factor, die er ook al was bij de Mini playbackshow in de vorm van Bulletje (Aad Peters).
  8. Je kunt erover mee praten, stemmen en zelf jury zijn. Jij hebt een stem om te bepalen of het goed genoeg is.
  9. Het heeft een hoog gok gehalte. Gaat de deelnemer door? Hoeveel juryleden reageren positief? Wie zouden ze als coach willen?
  10. Het concept is kopieerbaar en nationalistisch. The voice of Holland, The voice of Germany, The voice of the UK etc.

Daarnaast zijn de vrienden / support-groep nog belangrijk en kunnen de juryleden elkaar aanblijven kijken ook als zijn ze omgedraaid. Tenslotte, aan het programma doen ook veel christenen mee. Das niet gek omdat we in de kerk nu eenmaal veel zingen.

http://youtu.be/dwLG1n0_D9M

Reageren