Tegenwoordig kan je er bij de supermarkten niet omheen. Naast air miles, koopzegels of bonnetje wel of niet stampen ze een WK-gadget door je strot. 14 supermarkten doen eraan mee, terwijl twee jaar geleden het nog maar vier supermarkten waren. Het WK is big business en dat merkt de consument vooral in de supermarkt.  Twee rekenkundigen berekenden dat je zo’n 3000 – 5000 euro moet uitgeven om je verzameling compleet te maken. Daarnaast moet de gadget een jengelfactor bevatten. Een factor waarbij de kinderen gaan zeuren bij de ouders. Soms staan er dranghekken bij de uitgang van de supermarkt, om bedelkindertjes buiten te houden.

Op radio 1 vanochtend riepen ze op tot een boycot van die nonsense-troep, wat ik van harte ondersteun. Het is pluralia en vooral bedoeld om over de rug van welwillende kinderen meer omzet te draaien. Radio1 riep op om vooral je kinderen niet mee te nemen met boodschappen en weiger pertinent de gadgets te ontvangen, ook niet voor anderen. Dat is de enige manier om supermarkten te laten merken dat we de rages zat zijn. We helpen ook nog eens het milieu een handje, want na het WK is het categorie troep / afval.

Het enige positieve is het woord jengelfactor, dat bekt wel lekker.

Reageren