Vandaag zijn we naar Ikea geweest. Toen ik dat vertelde aan een vriendin begon ze helemaal te stralen: “Ik ben ook afgelopen week naar de Ikea geweest. Het was zó leuk!” En dat hoor ik dan weer aan met mijn communicatiebril. Ik vind het knap dat Ikea het voor elkaar krijgt dat mensen zo’n positief gevoel aan hun bedrijf geven. Voor veel bezoekers is het een ‘gratis dagje uit’.

Ze hebben een moeder-en-kind-wc, een complete maaltijd voor nog geen twee euro en ze denken overal aan. De Ikea-saus druipt van elk product af. Wat mij aanspreekt is de slogan: ‘help ons, wees creatief’. Dat mag je opschrijven en het briefje inleveren in een idee-box.

Dat heb ik een tijdje geleden gedaan. Na mijn restaurantbezoek leverde ik mijn dienblad in. Ik zag op andere dienbladen halve maaltijden staan, die gewoon weggegooid werden. Wat zonde, wat een consumentisme! En dat bracht me op een idee. Op mijn briefje schreef ik: “Eet wat je neemt!“ En dan twee contrastfoto’s; die van een westers eet-gezinnetje en die van een kindje met hongerbuikje. Van Ikea heb ik nog geen reactie gehad…

Reageren